Du vet att du bor i en håla när...

...den största sensationen är den årliga höst-och vårmarnaden. Idag var det dags för höstmarknad, som alltid första lördagen i oktober. Otroligt nog blev jag inte upplyst om att det var denna helgen det var dags förrän igår. Jag minns när jag var liten och man bestämde veckor i förväg vem man skulle gå med och vilken tid man skulle mötas. Det brukade vara klockan 10.00 utanför Hemköp som gällde. Oftast regnade det, men ibland sken solen, om man hade tur. Nuförtiden går man dit för att det är tradition och för att det faktiskt är en av de få gånger då hela samhället vaknar till liv och man träffar känningar som man inte ser var dag. Ja, och givetvis för att köpa sig en färsk munk och en påse markadsgodis innehållande vaniljfudge, chokladfudge och nougat. Idag kikade jag och Mojsan ner en liten sväng bara, men jag minns så väl när man var sisådär tio och kunde gå runt där i timmar bara för att man tyckte att det var så mysigt. Man gick varv efter varv, köpte ett halsband, en liten fin prydnad, gick en varv till, hittade en häftig uppblåsbar ryggsäck och så en klubba i form av en napp. Det var tider det.


/Julia


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0