Vad i....

Jag och Nhisan sitter på msn och snackar en massa om vad som kan hända oss när vi är ute och utforskar de okända delarna av världen. Nhisan ska till spanien och är rädd för svininfluensan. Jag ska till Vietnam och börjar ta mammas varning på allvar; att jag kan bli kidnappad och sedan såld som sexlav i Kambodja. Men vi kom fram till att rädsla inte ska hindra oss från att åka på våra äventyr. Jag menar, olyckor och sådana saker kan hända överallt, var som helst och när som helst. Jag ändrade inställning och började goggla "how to stay safe in Vietnam". Och detta kom upp. Jag börjar bli lite orolig.

On the road
Be careful! There are about 30 deaths a day. If you are in an accident you have to get yourself to the hospital. You have to call yourself or, if lucky, get someone to call for you. Local hospitals will not accept you unless they think you can pay the bill.

Vad fan, hjälper inte folk varandra i det landet eller? Och varför ska allt alltid handla om pengar?

Crossing the road
The stakes are high: if you are to die in Vietnam, more than likely it will happen on the road -- be it in a car or under one. Vietnamese cities are crowded, and the roads are absolutely packed.

Although some intersections in the main cities (Hanoi, Ho Chi Minh City) have traffic lights and many are patrolled by a police officer, most lights are either non-functional or ignored [...] OKEY? Men bra då vet jag vad som gäller.

That's simply not possible in Vietnam, as there are far too many cars, trucks (lorries or utes), motorbikes, cyclos and bicycles in far too little space. No, the trick in Vietnam is to enable the vehicles to avoid you. Okej, så lastbilar kör på samma väg som cyklister och mopedister. Jag ska alltså låta en lastbil väja för mig? Ok, I get the point...not.

You will take your life into your own hands every time that you cross a busy street in any of Vietnam's major cities. Det här låter suuuuuuuper!



Förlåt, men j*vla vietnameser! Jag vill inte dö! Jag måste bli framgångsrik (jävligt framgångsrik) innan jag kan dö lycklig.

/ Mui

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0