Washington DC

Helgen spenderades i Washington DC tillsammans med Linnea och Marina. Vi hade en riktig superhelg verkligen. Vi tog flyget fran Hartford tidigt fredag morgon och var framme i Baltimore vid 8. Darifran tog vi taget in till DC. Val framme i DC lamnade vi av vaskorna pa hotellet och vandrade sedan vidare mot Georgetown (ca 10 minuters gangavstand) for lunch i solen. En man vid bordet jamte sag att vi satt och tittade pa en karta sa han borjade tipsa oss om stallen vi borde se. Han forklarade vagen till bade Georgetown University och Svenska Ambassaden sa dit gick vi. Marina fixade ett nytt pass pa ambassaden da hennes gar ut i oktober sa det var perfekt timing. Sedan blev det glass och cupcakes pa ett litet stalle nara hotellet innan vi gick till hotellrummet for att frascha upp oss. Vi gick ut och at pa ett stalle i Dupont Circle dar vi bodde, men sedan blev det en tidig kvall. Vi var trotta alla tre efter att ha gatt upp vid 4 pa morgonen och inte somnat forran vid 12. Jag tror bannemej att vi sov alla tre vid halv elva, haha.

Pa lordagen skulle vi ga upp tidigt for sightseeing men vi lyckades pa nagot satt ta otroligt lang tid pa oss att komma ivag sa var val ute ur rummet vid halv 11. Det blev en brunch i solen pa ett stalle i narheten av hotellet innan vi tog metron mot Arlington National Cemetery. Det ar kyrkogarden som bland annat finns med i Saving Private Ryan. Soldater som forlorat sina liv i bade forsta och andra varldskriget ligger dar, soldater fran vietnamkriget och inbordeskriget. Dar finns aven President Kennedys grav. Det var ett valdigt vacker stalle, men samtidigt var det givetvis sorgligt. Marinas kompisar fran Phoenix var i DC samma helg och vi hade planerat att mota upp dem nagon gang under helgen men aldrig bestamt tid och plats. Tror ni inte att vi springer pa dem dar, sa de foljer med oss for att se Pentagon efter, vilket faktistkt inte var sa mycket att se. Sedan drog de sig tillbaka till sitt hotell och vi akte till downtown for att se the Washington Monument och the Lincoln Memorial. Efter en hel dags vandrande gick vi vid halv atta-tiden tillbaka till hotellet och gjorde oss iordning for kvallen. Vi skulle mota upp Linneas kompisar i Bethesda for att ata och aven Marinas kompisar foljde med. Det blev en mexikansk restaurang. Vi lyckades kopa oss nagon drink var da en tjej innan oss visat leg sa vi slapp visa nagot alls. Sedan tipsade Linneas kompisar oss om nagra utestallen i Georgetown sa vi tog taxin dit efter restaurangbesoket. Vi oppnade dorren och steg ur taxin och sprang direkt pa nagra killar som fragade vart vi skulle. Smithpoint sa vi. Dit skulle de ocksa sa de tog tva tjejer var och gick med oss in sa det blev inga som helst problem dar inte. Sedan blev det mycket dans till bra musik.

Hur lite vi an sovit natten mellan lordag och sondag sa hade vi bestamt oss att klockan skulle sattas pa 8. Hela den sista dagen skulle utnyttjas. Vi steg upp utan problem, for att vi formodligen inte ens kommit in i djupsomn som Linnea sa. I alla fall sa borjades dagen med frukost pa Starbucks. Sedan tog vi metron downtown, motte upp Linneas kompisar igen och gick for att se Vita Huset. Nar vi gar till Vita Husets framsida stanger de precis av trottoaren som ar narmst det stora staketet som omringar Vita Huset. Da ser vi en sisdar fyra personer ute pa framsidan som leker med en hund. Vi antar att en av dem var Presidenten Obama sjalv i hog person. Vi stallde oss pa andra sidan gatan och forsokte zooma in sa gott det gick med kamerorna. Nagra minuter senare kom de och sparrade av aven den sidan av vagen, vilket gjorde oss annu mera sakra pa att det faktiskt var Presidenten vi sett. Haha, coolt:)

Sedan drog vi alla vidare mot The American Museum of National History. Vi sag bara en liten del av det, sag Kermit bland annat, och ett par kanda roda skor som varit med i The Wizard of Oz. Sedan gick vi och sag the Capitol. Mitt ute i det grona omradet (kallat "the mall") som stracker sig mellan the Capitol och the Washington Monument sa var det en massa folk fran the american army och navy. Vi gick upp i en stridsvagn och kollade, snackade lite med soldaterna och sa. Sedan pratade jag lite med en i flottan och han visade mig en stor kanon. Han forklarade hur den avfyrades och visade mig det tunna repet man skulle dra i. Jag drog och behovde inte ens ta i for att hora klickljudet som skulle bekrafta att den avfyrats. Det var riktigt obehagligt, en liten unge hade latt kunnat avfyra den kanonen. Helt sjukt.

Sedan var det lunchdags och det blev hamburgare den har gangen. Darefter drog vi tillbaka till hotellet for att hamta vara vaskor. Sedan tog vi metron till ett stalle som hette Greenbelt och darifran tog vi en buss till flygplatsen. Hela resan gick sa otroligt bra och vi hade sa kul hela tiden:)

En av tjejerna som bodde i Washington visade sig vara fran Huskvarna och hon kanner en av mina klasskompisar fran hogstadiet och en fran gymnasiet, ganska sjukt vad varlden ar liten.

The Arlington National Cemetery

Kennedys grav

The Washington Monument

Ja, vad ser det ut som :P

Jag och det tunna repet som avfyrar kanonen